עיצוב חדשני לכיתה כגורם מרכזי להצלחה ובריאות של תלמידים

כיתות חדישות

כהורים ומחנכים, כולנו רוצים לספק לילדינו את סביבת הלמידה הטובה ביותר. אנשי מקצוע מקדישים אינספור שעות ומשאבים לחקר שיטות הוראה, חומרי הלימוד והכלים החינוכיים הטובים ביותר עבור ילדינו, אך האם אנו נותנים את המשקל הראוי להשפעה שיש לסביבה הפיזית של הכיתה על יכולת הלמידה של ילדינו? האם מספיק מאיתנו עצרו ושאלו את עצמם למה הרוב המכריע של המשרדים (ולא רק בהיי טק) עברו לחללים פתוחים, מוארים ומזמינים, ויחד עם זאת בדרכנו למשרדנו החדיש אנחנו משאירים את הילדים שלנו בבתי ספר מיושנים שנראים כאילו לא השתנו מאז שאנחנו היינו ילדים?

עיצוב משפיע על החינוך!

מחקרים רבים כבר הוכיחו שתלמידים הלומדים בכיתות חדישות המעוצבות לפי אסכולות חינוכיות מהמאה ה-21 מראים שיפור ניכר בכל הפרמטרים האקדמיים, החברתיים וההתנהגותיים. כיום כבר ידוע שתלמידים שנוח להם יותר רגועים ותלמידים יותר רגועים נוטים יותר להיות ממוקדים ובעלי יותר מוטיבציה. רוגע וריכוז אלה מצד התלמידים מעלימים כמעט כליל את הסחות הדעת ובכך  מסייעים למורה להעביר את החומר בצורה יותר יעילה.

לכן למותר לציין כי סביבה נוחה וארגונומית בכיתה היא כל כך חשובה. מעבר לאיכות התכנים הנלמדים, הריהוט, התאורה, הטמפרטורה והפריסה הנכונים משחקים גם הם תפקיד תפקיד מכריע בנוחות התלמידים ואיכות הלמידה, אשר הוכח במאמרים רבים כי הם בעלי קשר ישיר.

דוגמאות לריהוט ארגונומי

דוגמה אחת לריהוט ארגונומי שיכול להשפיע לטובה על סביבת הלמידה היא שולחנות וכיסאות מתכווננים, דוגמת אלה המיובאים לארץ על ידי חברת ספייסבוק, המתמחה בריהוט ארגונומי למוסדות לימוד. רהיטים מסוג זה נועדו לתמוך ביציבה טובה ולאפשר ישיבה נוחה המסייעת בהפחתת הנזק לגב שחווים חלק מן התלמידים בעקבות ישיבה ממושכת בכיסאות שישנם ברוב בתי הספר כיום. בנוסף, שולחנות וכיסאות מתכווננים יכולים גם לעזור לתלמידים להתמקד ולהישאר מעורבים בשיעור בכך שהם מאפשרים להם להתאים את אזור העבודה שלהם לצרכים ולהעדפות הנוחות האישיות שלהם.

הקשר בין בריאות לבין נוחות בכיתה

יתרה מכך, הבריאות הפיזית של התלמידים יכולה להיות מושפעת לרעה גם מסידורי ישיבה לא נוחים וארגונומיה לקויה בכיתה. מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Pediatric Orthopedics מצא כי ישיבה ממושכת בתנוחה לא נוחה עלולה להוביל למגוון של בעיות בריאות, כולל כאבי גב, כאבי צוואר ומאמץ בעיניים. נושאים אלו עלולים להשפיע לרעה על הבריאות והרווחה הכללית של התלמיד, מה שמקשה עליהם להתרכז ולהתפקד היטב בבית הספר.

לסיכום

השקעה בריהוט ארגונומי ויצירת סביבת כיתה נוחה היא לא רק השקעה במראה בית הספר, אלא גם השקעה בעתיד ילדינו. על ידי יצירת סביבה מותאמת לנוחות וקלות שימוש, אנו יכולים לעזור לתלמידים לבצע ביצועים טובים יותר בבית הספר ולהגדיר אותם להצלחה בקריירה האקדמית והמקצועית שלהם.

אהבתם את המאמר?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest